Koffein hatása

Hallod, hogy a kávé daráló ütemesen duruzsol, majd a füledbe tör a kávéfőző jellegzetes süvítése, míg végül megérzed a frissen őrölt, főtt kávé jellegzetes, aromás illatát. Máris összefutott a nyál a szádban, ugye?

Neked melyik a kedvenced? A rövid, erős, olaszok-kedvence espresso, esetleg egy tejjel lágyított latte, netán a kávékülönlegességek kedvelőinek készült csokis bécsi kávé?

Hogyan is lehetne ellenség ez a csodás ital, ami a legtöbbünk reggelinek alapvető része?

Nos, nem árt, ha megvizsgáljuk a kávé hatásait. Merthogy az ízorgián felül a kávébabnak van egy igen erős élénkítő hatása. Ha túlzásba viszed a kávéfogyasztás, lehet, hogy kárt okozol vele a szervezetednek.

 

Kísérlet – Hogyan reagálnak a koffeinre azok, akik nem fogyasztanak koffeint rendszeresen…

Egy kísérletben azt vizsgálták, hogyan reagálnak a koffeinre azok, akik nem fogyasztanak koffeint rendszeresen, illetve azok, akik igen, továbbá milyen hatás okoz a koffein megvonása.

Az egyik csapat koffein tablettát, a másik  placebót kapott és mindkét csoportban voltak rendszeres és csak eseti kávé fogyasztók is.

Az eredmény talán kissé meglepő: azok, akik csak nagyon ritkán isznak kávét vagy teát, a placebo tabletta szedése (amiről ők azt hitték, hogy koffein van benne) nem váltott ki különösebb hatást, viszont a rendszeres kávéfogyasztók körében néhány negatív tünet jelentkezett (fejfájás, fáradtság). A ténylegesen koffein tablettákat fogyasztó, amúgy gyakran kávézók nem teljesítettek jobban, mint a placebót szedő nem kávézók (igaz, rosszabbul sem).

A teszt bizonyította, hogy a rendszeres koffein bevitel nem növeli a teljesítményt, legfeljebb az éberséget fokozza, viszont rámutat, hogy a kávé-függőknél koffein bevitel elmaradása negatív következményekkel jár.

Azonban nemcsak a kávé mennyisége, de az egyén egészségi állapota is fontos, mivel a koffein növeli a vérnyomást és fokozza a szívverést (tehát pulzusszámot).

Akinek már eleve magas a vérnyomása, érdemes gyengébb vagy kevesebb kávét fogyasztani.

A kávé szervezetre  gyakorolt hatásait illetően számos vizsgálat született, viszont egyértelmű eredmények ritkán születettek. Konklúzióként mégis elmondható, hogy a mérsékelt kávéfogyasztás nem kár negatív következményekkel, sőt, jótékony hatásai is lehetnek a szervezetünkre (ez mindenkinél más, ne várjunk csodákat!).

 

Hány csésze kávét igyunk, az mekkora koffein tartalomnak felel meg?

Ami a mennyiséget illet, kicsit más határértékeket lehet olvasni a különböző fórumokon, ezért jelen cikkben inkább a kevesebbet vesszük irányadónak. Szerintünk ugyanis az aromás, gazdagabb ízvilág fontosabb, mint a nyakló nélküli kávéfogyasztás. Éppen ezért kávékínálatunkat is úgy alakítottuk ki, hogy a kávé élvezeti fogyasztóinak kedveskedjünk.

Dr. Zacher Gábor toxikológus szerint napi 2 csésze  odavágós feketekávé  tartalmazza napi maximum koffein adagot (150 mg ), ami még nem okoz gondot.

Érdemes azonban a tested reakcióit figyelni, előfordulhat ugyanis, számodra ennél kisebb vagy nagyobb mennyiség a megfelelő. Befolyásoló tényező lehet még például a dohányzás és az alkoholfogyasztás is.

Viszont a napi 2 adagnál nagyobb mennyiség elfogyasztása már igenis negatívan hat szervezetünkre (az erről szóló angol nyelvű tanulmány lásd itt https://www.telegraph.co.uk/), ezért számodra is azt javasoljuk, hogy ne lépd túl a napi 3 csészét.

Akkor most barát vagy ellenség?

Mint minden, a kávé is ellenség, ha túlzásba viszed, de barát, amennyiben mértéktartó vagy.

Mi itt, a Sun Cafe-ban imádjuk az erős, igazi olasz rövid feketekávét, sőt, próbáltuk még a portugál bika-t is, amii egy méregerős fekete.

Éppen ezért azt javasoljuk, hogy élvezd a kávé páratlan aromáit, fogyaszd bátran társaságban vagy akár egyedül és élvezd a nyugalmas pillanatokat egy kedves kis kávézóban tartva (a napi) mértéket. A kávézás legyen szertartás, ami egy pici különlegességet csempész a hétköznapjaidba.