A kávé hatása szervezetünkre nagyon sok mindentől függ: az elfogyasztott mennyiségétől és annak koffein tartalmától, az egészségi állapottól és az egyéb élénkítő hatású ételek vagy italok fogyasztásától (energiaitalok, kóla, kakaó).

Alapvetően a kávéban található koffein, amely rengeteg növényben természetesen előforduló úgynevezett alkaloid, növeli a pulzusszámot (vagyis fokozza a szívverést) és emeli a vérnyomást. Összességében élénkít, de ez a hatás csak rövid ideig érvényesül, felszívódás után körülbelül 3 óráig.

A ritkábban fogyasztóknál a kávét gyorsírtja az anyagcserét és vizelethajtó hatást is kivált.

Ki ne igyon kávét?

A mértékletes (napi 1-2 csésze) kávéfogyasztás egészséges emberek számára nem okoz semmilyen problémát függetlenül kortól és nemtől.

Várandós hölgyek: a túl nagy mennyiségben fogyasztott kávé hatása komoly problémát okozhat, többek között vetélést is kiválthat. Túlzott kávéfogyasztás alatt a napi 3 vagy több csészényi mennyiséget értjük.

Gyermekek: bár kutatások szerint a kávé nem okoz egészségügyi problémát a gyermekeknél, az azonban egészen biztos, hogy a kávé hatása nem tesz jót a szervezetüknek.

Magas vérnyomásban szenvedők. Bizonyos keretek között (napi 1 csésze) még a magas vérnyomással rendelkezők is fogyaszthatnak kávét, de ez függ a vérnyomás mértékétől is, ezért ebben a kérdésben mindenképpen konzultálj orvosoddal!

Refluxban szenvedők: a reflux, azaz a gyomorsav túltermelődés nagyon veszélyes, ha nem figyelünk oda rá. A gyomorsav 10%-os sósav, ami megégeti a nyelőcsőt és a gyomor falát is, ha nem kezelik. Éppen ezért a refluxos betegek számára az úgynevezett savasító (azaz gyomorsav termelést fokozó) italok és ételek fogyasztása komoly veszélyforrás. Számukra a kávé hatása kifejezetten negatív és nem javasolt a kávéivás.

Mikor érdemes kávét inni?

A kávé hatása akkor érvényesül leginkább, amikor szervezünk holtpontra ér, szükségét érzi egy lökésnek. Ez annyit jelent, hogy akkor van értelme kávét inni, amikor testünk amúgy is elfáradt, ugyanis a teljes éberség állapotában a plusz adag éberséglöket nem érvényesül.

Steven Miller idegkutató szerint a kávéfogyasztás legideálisabb időpontja reggel 9:30 és 11:30 között van. Nagyjából ez az az intervallum, amikor szervezetünk igényli a kávé hatását, vagyis, ha ekkor iszunk, nem alakul ki intolerancia a kávéval szemben. Magyarul, ha nem szeretnénk, hogy csakhamar kioltsuk a kávé hatását, akkor ne éberségünk csúcspontján igyunk, különben hozzászokást okoz és többé már nem élénkít.

Forrás: napidoktor, index, webbeteg